donderdag 30 maart 2017

Schiphol; een lawaaiige buurman voor Gouda

Deze keer een gastblog van Bart Been over de oorzaken van vliegtuigoverlast van afgelopen weekend boven Gouda.

In verband met noordoostenwind en afwijkend baangebruik werd Gouda, Goverwelle in het bijzonder, de gehele zaterdag en zondag overvlogen door dalende vliegtuigen. Deze waren op weg naar Schiphol. Ze maakten hun bocht op een hoogte van net iets meer dan 1 km. Hoewel dalende vliegtuigen doorgaans niet zoveel last geven als opstijgende vliegtuigen, was nu het omgekeerde het geval. De meeste vliegtuigen produceerden een hoog jankend c.q. fluitend geluid. Urenlang zat er tussen het ene vliegtuig en het volgende maar twee minuten.

Vliegtuig boven Gouda Goverwelle, Theo Krins
Oorzaak overlast
Oorzaak van de overlast is de gesloten Kaagbaan. Daaraan wordt van zaterdag 18 maart tot en met woensdag 24 mei groot onderhoud verricht. Aansluitend aan het onderhoud wordt de Kaagbaan tot dinsdag 13 juni in tien nachten geveegd. Ook tijdens dit vegen is de baan gesloten voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal gebruik maakt van de Kaagbaan wordt in deze periode verdeeld over de Buitenveldertbaan, de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. De luchthaven verwacht zelf ook dat dit tot medio juni tot extra hinder leidt. Regiobewoners met vragen hierover kunnen terecht bij het Bewonersaanspreekpunt Schiphol.

Meldingen
De Meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond laat inderdaad weten dat het klachten heeft geregend, met name uit het Groene Hart. Bij die meldkamer komen in het weekend alle milieuklachten uit heel Zuid-Holland binnen, via de Milieutelefoon (0888-333555). Ook op de website van de Milieudienst Midden-Holland (https://meldingwd.odmh.nl) zijn veel klachten binnengekomen.
De DCMR bevestigt dat het dit weekend drukker was dan normaal boven Gouda en dat het alleen naderend verkeer voor Schiphol betrof. De route werd op drukke momenten naar het zuiden opgeschoven waarbij de vliegtuigen boven Gouda al in de juiste naderingsrichting draaiden. Het onaangename geluid komt omdat een vliegtuig in een bocht iets meer motorvermogen nodig heeft om op hoogte te blijven.

Een lawaaiige buurman
Uit het afgelopen weekend blijkt dat Schiphol een lawaaiige buurman van het Groene Hart gaat worden. Gouda merkt dit steeds meer. Ook op dagen met zuidenwind wordt Gouda-Oost overvlogen. Het gaat dan om vliegtuigen op ca. drie kilometer hoogte. Omdat het om opstijgende vliegtuigen met motoren op vol vermogen gaat, geven die toch hinder. In weekends met veel vakantievluchten komen de eerste vluchten al naar vijf uur ’s ochtends over, met slaapverstoring als gevolg. Ook dalende vliegtuigen richting Zestienhoven komen met grote regelmaat laag over Gouda heen. De vraag is hoe lang dit zo door kan gaan. Schiphol heeft nog forse groeiambities, net als Zestienhoven. Vaak wordt de hinder van vliegtuiglawaai onderschat omdat burgers zich wel ergeren maar geen melding doen.

Tot slot
Ook deze gastblog geeft aan dat het erop lijkt dat het dossier vliegtuigoverlast in Gouda, waar ik al 3 jaar bij betrokken ben als raadslid, steeds meer aandacht krijgt en het omslagpunt van acceptatie naar hinder voor vele inwoners van Gouda nabij is. Moeten we actiever klachten gaan indienen om zo verdere groei van overlast te minimaliseren? Of is het een idee een lokaal meldpunt te openen voor overlastklachten? Ik ben benieuwd naar uw mening.... Laat gerust een reactie achter op deze blog.



8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Beste Christiaan, is het een goed plan om Gouwenaars op de hoogte te brengen (via de Goudse media) van de mogelijkheden om melding te maken van vliegtuighinder (ODMH bijv.) of een ander meldpunt? Hartelijke groet Jan Tanghe

      Verwijderen
  2. Goed dat hier aandacht voor is. Afgelopen weekend was behoorlijk storend en eerder zijn er ook al een paar momenten geweest met overlast, ook al vroeg in de morgen. Zorgelijk wanneer dit op lange termijn mogelijk structureler gaat worden.
    Goed dat je aangeeft waar melding gemaakt kan worden van overlast, kon dat afgelopen weekend zelf niet terugvinden.

    Stof tot nadenken inderdaad. Moet vliegverkeer zo blijven groeien, ten koste van welzijn (geluid, milieu)?

    Theo M

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klagen klagen klagen maar zelf wel met het vliegtuig op vakantie willen blijven gaan. Tja, dat gaat natuurlijk niet samen he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt gelijk. Het is geven en nemen. maar daar zit een grens aan

      Verwijderen
  4. https://twitter.com/BonaPeregrinus/status/853878747174457345

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ook ik wil graag een opmerking plaatsen. sinds bijna verblijven wij tijdens onze vrije dagen op een recreatiepark bij Stolwijk. Voor onze rust en gezonde lucht. Tijdens het typen van deze eerste regels zijn er al 2 vliegtuigen gepasseerd en hoor ik nummer 3 al aankomen. Ze draaien precies boven ons huisje en het geluid van de maaiende tractor dat normaal gesproken het enige geluid is in dit stilte gebied, verstomd in het motorgeweld van de dalende vliegtuigen. Als ik de lijn volg zijn ze onderweg naar Schiphol. We zijn wel wat vlieggeluid gewend van rotterdam-the haque airport. maar die vliegen over het algemeen hoger of hoeven niet te draaien. Ook wij maken ons zorgen over deze ontwikkeling. En vragen ons af hoever je moet gaan Het lijkt of de vliegroutes van beide luchthavens hier overlappen en dat lijkt ons niet wenselijk boven een groen gebied waar men juist volop bezig is met bijvoorbeeld Zuid-Hollands Landschap zoveel mogelijk natuur terug te brengen. Het is niet verenigbaar om aan de ene kant veel geld uit te geven aan de natuur en aan de andere kant je oren en ogen te sluiten voor deze luchtvervuiling en geluidsoverlast. Vanmorgen voor 7 uur werden we al met deze herrie gewekt en het is nu 5 uur s middags waarin geen minuut voorbij is gegaan zonder vliegtuig dat over kwam. Dit weekend hadden we voor onze rust beter in Rotterdam kunnen blijven. Vorig werkend zaten we tussen de brullende motoren op Zandvoort en daar konden we elkaar beter verstaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bewoner Achterwillens19 juni 2017 om 14:32

    Beste Schrijver uit Stolwijk. Wij ervaren dezelfde overlast in Gouda Achterwillens. Daarom even nog een kopie van het bericht dat ik elders in deze blog al heb gepost. Dit is een verklaring die ik heb ontvangen na het stellen van een vraag nav overlast op 17 juni op www.bezoekbas.nl. Tip: iedereen kan en mag vragen stellen daar en het mooie is: er komt een duidelijk antwoord.

    LEES DIT => Verklaring van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol:

    De hinder in Gouda is te relateren aan landend vliegverkeer vanuit het zuiden richting de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan.

    Ten tijde van het groot onderhoud aan de Kaagbaan ( 18 maart tot en met 26 mei ) werden deze banen vaker ingezet waardoor er meer vliegverkeer boven uw woonomgeving is geweest.
    De frequentie waarmee de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan worden ingezet is minder maar evengoed kunnen deze banen ingezet worden.

    Het aantal banen dat gebruikt wordt is voornamelijk afhankelijk van het verkeersaanbod. Welke banen worden gebruikt, wordt in de hoofdzaak bepaald door het weer, de milieuregels en verstoringen in de baanbeschikbaarheid.

    Met name weersomstandigheden, waaronder windsnelheid en -richting, zicht, wolkenbasis, buien, etc., bepalen welke banen veilig kunnen worden ingezet. Maar ook milieuregels en verstoringen in baanbeschikbaarheid kunnen beperkingen opleggen aan welke banen gebruikt kunnen worden.

    Vanwege een wind uit noordwestelijke richting zijn gisteren 16 juni en vanochtend tot op heden de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan voor landend verkeer ingezet.

    De procedure om parallel te naderen op de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan, is op 10 november 2016 (!) gewijzigd door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gevolg van deze wijziging is dat het baangebuik zuidelijker (!) in de regio overkomt (lees: over Gouda, Reeuwijk en Bodegraven).
    Meer informatie over de aanpassing voor het parallel naderen vindt u tevens op onze website m.b.v. de volgende link: http://www.bezoekbas.nl/?page=news_item&sequence=242

    BeantwoordenVerwijderen